بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب در مراسمات تنفیذ-راهبرد معاصر
روایتی از ماجرای اعتراض یک نماینده به هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز سردار نائینی: باید برد عملیات رسانه‌‎ای سپاه متناسب با اقدامات این نهاد باشد تعطیلی برخی روزها در تهران در هفته آینده به‌دلیل گرمای هوا صحت دارد؟ باقری: توسعه سیاست همسایگی و رفع تحریم‌ها از اولویت های سیاست خارجه است منصوری: به بنیاد مستضعفان بازمی‌گردم اعتبارنامه پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد وحیدی: به دنبال اخذ مجوز برای حضور سربازها در اربعین هستیم دستگیری ۲ سرکرده داعش توسط وزارت اطلاعات بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب در مراسمات تنفیذ پزشکیان: قطعاً ما با وحدت می‌توانیم موفق شویم مخبر: شهیدرئیسی مردم را به عنوان پشتیبان دولت به صحنه آورد بهادری جهرمی: به گواهی آمار، دولت سیزدهم دولت تصمیم و اقدام بود تاکید ایران به استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در مبادلات‌ بریکس معاون روابط عمومی سپاه منصوب شد دادستان دیوان محاسبات مشخص شد

بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب در مراسمات تنفیذ

در این گزارش برخی از مطالبات رهبر انقلاب در مراسمات تنفیذ، از دوره حجت الاسلام هاشمی رفسنجاتی تا شهید رئیسی را بازخوانی کرده‌ایم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۳۷۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ تاکنون 14 انتخابات ریاست جمهوری در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است.


احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی(ره)‌ «آقایان سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شده است.


اما در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران 2 رئیس جمهور پایان دوره 4 ساله خود را ندیدند؛ نخستین نفر محمدعلی رجائی بود که منافقین به او اجازه‌ خدمت به مردم شریف ایران را ندادند و کمتر از یک ماه بعد از مراسم تنفیذ در انفجار دفتر نخست‌وزیری به فیض شهادت نائل آمد.


دیگری سید ابراهیم رئیسی؛‌ هشتمین رئیس‌جمهوری که به همراه چند تن از همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در راه خدمت به مردم شریف کشور آسمانی شدند.


به همین جهت چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، زودهنگام و پیش از پایان دوره سیزدهم برگزار شد؛ این انتخابات به دور دوم کشیده شد و بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی وزارت کشور مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.


بر همین اساس مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران، در روز یکشنبه هفتم مرداد ۱۴۰۳ با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی(ره)‌ برگزار خواهد شد.


رهبر انقلاب در تمامی مراسمات تنفیذ مطالباتی را از رئیس جمهور منتخب داشتند که در این گزارش برخی از این مطالبات را بازخوانی کرده‌ایم.


تحقق آرمان‌های انقلاب؛ وظیفه حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی منتخب مردم در پنجمین و ششمین دوره ریاست جمهوری ایران بود.


آیت الله خامنه‌ای در احکام تنفیذ وی، ضمن تقدیر از فعالیت‌ او در انقلاب «حفظ روحیه‌ انقلابی در مردم، حفظ جهت گیری‌ها، صلابت و چهره‌ی با عظمت و هیبت انقلاب و همچنین سازندگی کشور و ایجاد رفاه عمومی را دستور کار دولت قرار دادند.


همچنین تأمین عدالت اجتماعی و امنیت عمومی، رعایت طبقات ضعیف و محروم، توجه به روحیات و خلقیات حسنه اسلامی و تلاش برای رفع مشکلات و تحقق آرمان‌های انقلاب از دیگر مطالبات رهبر انقلاب از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی بود.


از دیگر نکات ایشان، مجاهدت برای تحقق حاکمیت کامل قرآن،‌ عمل به شریعت، کوشش برای ریشه کن کردن فقر و محرومیت، مهربانی با بندگان خدا و حسن سلوک در ارتباط با مردم خصوصاً قشر ضعیف،‌ رعایت عزت عظمت اسلام و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در روابط خارجی و آمادگی برای نفس کار و عمل بود.


آمادگی و استعداد و تعهد برای انجام کار، حفظ طهارت و تقوا،‌ قدم برداشتن در صراط مستقیم، بی اعتنایی به زخارف دنیا، دوام ذکر الهی، اعتماد به قدرت احدیث و ناچیز شمردن قدرت خود و همه‌ قدرتمندان مادی از جمله توصیه‌های معنوی رهبر معظم انقلاب به هاشمی رفسنجانی بود.


همچنین حفظ موضع مستحکم همیشگی در برابر دشمنان، مخالفان و بدخواهان و گزینش همکاران و مدیران آزموده شده، مجموع مطالبات رهبر انقلاب در دو دوره تنفیذ حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی بود.


تعهد به قانون اساسی؛ توصیه‌ای به حجت الاسلام خاتمی
پس از پایان یافتن دومین دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی توانست رای بیست‌میلیون نفر از مردم کشور را به خود اختصاص دهد که نتیجه‌اش انتخاب وی به عنوان منتخب مردم در ریاست جمهوری ایران بود.


رهبر معظم انقلاب در دوره دوره حجت الاسلام خاتمی مانند گذشته نکات و مطالباتی را در مراسم تنفیذ از دولت وقت انتظار داشتند.


عدم توجه به تحلیل‌های رسانه‌های وابسته به صهیونیسم و استکبار درباره ملت و نظام اسلامی، ایستادگی در برابر دشمنان ستمگر، زورگو و مستکبر، مبارزه با فساد و مجاهدت در راه استقرار عدالت اجتماعی از جمله مطالبات رهبر انقلاب از حجت الاسلام خاتمی بود.


همچنین تلاش جهت شناخت ملت، امیدواری به آینده، قدردانی از ملت، دفاع از مظلومان و مستضعفان،‌ تلاش جهت ریشه کنی فقر و بی عدالتی از دیگر مسائلی بود که دولت و رئیس جمهور وقت باید به آن توجه می‌کردند.


از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب از حجت الاسلام خاتمی «احساس قدرت و مسئولیت، تلاش جهت برآورده کردن نیازهای ملت به خصوص قشرهای مستضعف، مجری قوانین و متعهد به قانون اساسی دانستن، تلاش برای اجرای احکام الهی و حفظ ایمان مردم و شروع به کار دولت بدون وقفه با جدیت کامل» بود.


پرداختن به مسائل اقتصادی و معیشت و در راس آن مساله اشتغال، توجه به فرهنگ عمومی کشور، حرکت در صراط مستقیم، خدمت به ملت عظیم الشان ایران و اغتنام این فرصت زودگذر، تلاش برای ارتقا معرفت و معنوی، اخلاص در عمل و گرامی شمردن ارزش‌های والای دین و انقلاب از دیگر نکات قابل توجهی بود که آیت الله خامنه‌ای در مراسمات تنفیذ خاتمی اظهار داشتند.


ثبات در صراط مستقیم؛ مطالبه رهبر انقلاب از احمدی نژاد
پس از پایان چهارسال دوم ریاست جمهوری حجت الاسلام خاتمی، محمود احمدی‌نژاد توانست در نهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری در مرحله‌ دوم، با کسب 17میلیون رای به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود؛ وی همچنین در چهارسال دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز توانست اکثریت آراء مردم را به خود اختصاص دهد.
توجه به مسئله عدالت، دفاع از حقوق سیاسی و اقتصادی ملت،‌ حفظ احساس خدمت گزاری به مردم در همه حالات، پایبندی بر تعهد خویش و ثبات در صراط مستقیم، مطالبی بود که رهبر انقلاب از احمدی نژاد انتظار داشتند.


همچنین ایشان بر «ایستادگی در برابر مستکبران و زورگویان، توکل بر خدای قادر، اغتنام فرصت زودگذر، اخلاص در عمل و به کارگیری همه توان خود و بهره گیری از ظرفیت عظیم انسانی کشور در راه دستیابی به اهداف والایی که وی اعلام کرده بود»‌ تاکید داشتند.


توجّه به توانمندی‌ها و ظرفیّت‌های عظیم کشور؛ توصیه‌ای به حجت الاسلام روحانی
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران توسط رای مردم انتخاب شد.


استعانت رئیس جمهور از حضرت احدیت، التزام رئیس جمهور به پرهیزکاری و خشوع در برابر خدای متعال، بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم و تجربه‌های متراکم کشور، استقرار عدالت،‌ جانب‌داری از محرومان مستضعف، اجرای احکام اسلام ناب، تقویت وحدت و عزّت ملّی، توجّه به توانمندی‌ها و ظرفیّت‌های عظیم کشور، صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی، اجرای برنامه‌ی اقتصاد مقاومتی و توجّه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی مجموع مطالبات رهبر انقلاب در دو دوره تنفیذ حجت الاسلام روحانی بود.


رهبر انقلاب خطاب به شهید رئیسی: دولت مردمی را در واقعیت محقق کنید
اما آخرین مراسم تنفیذ که تاکنون در کشور انجام شده است، تفاوتی با مراسمات تنفیذ ذکر شده دارد؛ رئیس جمهور منتخب مردم، آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی پایان دوره ریاست خود را ندید.


رهبر معظم انقلاب در حکم تنفیذ شهید رئیسی عنوان کرده بودند:‌ «اکنون با تشکّر از مردم عزیز و با پیروی از گزینش آنان، رأ‌ی به عالِم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی، جناب حجّت‌الاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم، و از خداوند متعال توفیق و سربلندی ایشان و همکارانشان را مسئلت می‌نمایم و یادآوری میکنم که رأی ملّت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب ادامه داشته باشد، که به فضل الهی چنین خواهد بود؛ ان‌شاءالله.»


مشی شهید رئیسی در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب تا پایان راه ادامه یافت و لحظه‌ای از این مشی گمراه نشد.


اما رهبر انقلاب توصیه‌هایی در مراسم تنفید به آیت الله رئیسی داشتند.
ایشان تاکید داشتند: بر روی ارزش‌های اساسی انقلاب تکیه کنید،‌ مظهر وفاق ملی باشید، با فساد و مفسد بی امان مبارزه کنید، زمان حل مشکلات اقتصادی را کوتاه تر کنید، دولت مردمی را در واقعیت محقق کنید و با مردم گفتگوی صادقانه داشته باشید.


همچنین بیان کردند: در قوه مجریه با زمینه های فساد مبارزه کنید، در تشکیل دولت جدید سرعت عمل به خرج دهید، از ارتباط با نخبگان غافل نشوید، ظرفیت‌های کشور را بشناسید و به کار بگیرید، در مسئله اقتصاد با برنامه آماده پیش بروید و در زمینه کار تبلیغاتی و رسانه‌ای قوی ترو هوشمندانه تر عمل کنید./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار